Wednesday, March 21, 2012

Det stille hav

Efter en uge på havet begynder glæden ved den rolige sejlads at blive afløst af frustration. Vi har stadig ingen vind, og turen til Salinas er for alvor blevet langstrakt. Så småt bekymrede har vi holdt optælling af vanddunke og lavet rationeringsplan for grøntsagerne. Bare rolig, vi har drikkevand til mindst 20 dage endnu (foruden klorvandet i tanken som vi indtil videre holder udrikkeligt), men selvom vi sparer begynder måltiderne i stigende grad at blive kedelige hvis ikke vi får held til at fange fisk. Selvom vi har set store stimer af tun på rov i det klare vand under båden, har vi ikke haft bid siden vi forlod Valparaíso.

Det er ellers ikke småt med store sanseoplevelser. Ud over de daglige saltvandsbade og flotte brune lemmer, kan vi prale af nætter med morild i kølvandet og langhalede stjerneskud. Men det vi sukker efter er altså et godt lavtryk med sydlig vind og måske endda lidt regn til at ferske båden.

Vi fordriver tiden med små reparationer, guitarspil og backgammon. Johanne har afholdt matematikundervisning, og undertegnede har forestået et lille forløb med digtskrivning. Ellers er der i det store hele uvirkeligt stille herude. Vi har hverken set delfiner eller søløver i dagevis, det nærmeste vi er kommet på søtrafik er enkelte nysgerrige suler.

Nedenstående lyrik er komponeret af den hemmelige forfatter "LG" ;-)

"Genua min Genua"

Genua min Genua
Jeg kan li' at se dig danse
men helst jeg ser dig spændt som en bue
Du genua, min ene vinge – klædt i blåt og
hvidt med røde stropper, som en ægte sejler!
Du genua fortæller mig med lette rap –
at jeg ikke længere er på rette kurs.
Genua min genua du er hverken den mindste
ej heller den største
Alligevel er du genua, den første
der kommer i havn!

(Skrevet d. 21/3)

Position:
24 48 8 S
76 12 4 W

Tilbagelagt distance: 1420 sømil

Rattets omkreds beregnes kun ved brug af snor.
Lasse og Sally regner på storsejlets areal.
Dagen står i matematikkens tegn.
Lasse spejder.
Sådan kan man også styre.
Solopgang 24/3.

3 comments:

  1. Hej alle på Oasister tæt på en vendekreds.
    I denne akrivende aftenstund nynner jeg lige "Blæsten går frisk.....". Måske det kan give lidt tiltrængt vind til jer - bare ikke for meget. Fortsat god rejse og GOD VIND.
    Henning

    ReplyDelete
  2. Kære alle

    Blæst kan jeg ikke levere - men Dan Turels hyldest til hverdagen kan I få:-)

    Den lyder som om I også har fundet en form for hverdag selvom I er midt ude i Stillehavet.

    Kærlig hilsen

    mor Lise

    HYLDEST TIL HVERDAGEN

    Jeg holder af hverdagen
    mest af alt holder jeg af hverdagen
    Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt
    der alligevel aldrig er helt så kendt
    familiens på én gang fortrolige og efter søvnens fjernhed fremmede ansigter
    morgenkyssene
    postens smæld i entréen
    kaffelugten
    den rituelle vandring til købmanden om hjørnet
    efter mælk, cigaretter, aviser -
    Jeg holder af hverdagen selv gennem alle dens irritationer
    bussen der
    skramler udenfor på gaden
    telefonen der uafladeligt forstyrrer det smukkeste blankeste stillestående ingenting i mit akvarium
    fuglene der pipper fra deres bur
    den gamle nabo der sér forbi
    ungen der skal hentes i børnehaven netop som man er komnmet i gang
    den konstante indkøbsliste i jakkelommen
    med sine faste krav om kød, kartofler, kaffe og kiks
    den lille hurtige på den lokale
    når vi alle sammen mødes med indkøbsposerne og tørrer sved af panderne -
    Jeg holder af hverdagen
    dagsordenen
    også den biologiske
    de uundgåelige procedurer i badet og på toilettet
    den obligatoriske barbermaskine
    de breve der skal skrives
    huslejeopkrævningen
    afstemningen af checkhæftet
    opvasken
    erkendelsen af at være udgået for bleer eller tape -
    Jeg holder af hverdagen
    ikke i modsætning til fest og farver, tjald og balfaldera
    det skal til
    med alle sine efterladte slagger
    så meget usagt og tilnærmelsesvist
    svævende og hængende i luften bagefter
    som en art psykiske tømmermænd
    kun hverdagens morgenkaffe kan kurere -
    Fint nok med fester! Al plads for euforien! Lad de tusinde perler boble!
    men hvilken Iykke så bagefter at lægge sig
    i hvilens og hverdagens seng
    til den kendte
    alligevel ikke helt så kendte
    samme udsigt.
    Jeg holder af hverdagen
    Jeg er vild med den
    hold da helt ferie hvor jeg holder af hverdagen
    Jeg holder stinkende meget af hverdagen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaere mor
      Tusind tak for det fine og meget passende digt. Det bringer dejlige minder frem fra sidste sommer :-)
      Kaerlig hilsen Johanne

      Delete